Istoria muzicii DANCE din Romania
Muzica dance din Romania a fost foarte accesibila publicului și transmise prin mass-media, care este ascultată în cluburi, discoteci, posturi de radio sau televiziune. La noi muzica dance nu reprezintă o cultură, dar în timp a reușit să devină un bun substitut al lipsurilor posturilor de televiziune sau radio, cel mai bun exemplu în acest sens fiind chiar divertismentul si aici ne vom aminti de conceptul „Scoala Vedetelor” care a aparut într-o perioadă de tranziție între vechea și noua generație în muzică. Primele semne de aparitie a acestui gen muzical si expus publicului, a aparut in anul 1989 cand Silvia Dumitrescu lanseaza in vara acelui an piesa „Dansul” care s-a bucurat de un succes mai ales in randul tinerilor. Acest slagar a avut influente disco si a fost mult prea indrazneata pentru regimul comunist care nu a avut timp sa intervina deoarece tot in acelas an a venit revolutia.
Odata cu caderea cortinei de fier in Germania, apar primele trupe Dance (gen disco cu influente electronice) ce a fost o muza de inspiratie pentru artistii de la noi, „Scoala Vedetelor” care era compusa din Călin Goia (Voltaj (formație)), Titi Balteanu (Ultra TT), trupa Class, Nadine, Mălina Olinescu, Adrian Despot (Vița de Vie), Călin Geambașu, Alice Bursuc, Nicoleta Drăgan (Hi-Q), Lili Sandu sunt câteva nume care și-au croit un drum de mai mult sau mai puțin succes în show-biz. Din acest proiect ia nastere trupa „Class” care in 1995 lanseaza prima lor piesa „Adu-i Doina” fiind promovata atat la radio cat si in discoteci. Un an mai tarziu apare pe piata muzicala ceea ce va deveni revelatia muzicii din acel deceniu in Romania. La Timisoara, Oana Vincu, Cezar Hălmăgean și Ovidiu Hălmăgean pun bazele unui proiect muzical ce avea sa fie istorie si anume „Genius”. Textul muzical era unul indraznet, ce se referea la distractie (baieram) si adevaratele gandiri care inca nu aveam curaj sa recunoastem public, gen; despre scoala, societate si viata de zi cu zi.
Tot in anul 1996, un tanar din Cluj insista la studioul lui Sandi Deac sa inregistreze o melodie care arata adevarata fata a tranzitiei din Romania si uite asa apare piesa „Dozatorul” a lui Dj Boros fiind votata pe locul 2 dupa Voltaj ca cea mai buna piesa Dance din anii 90. Stimulati si incurajati de textul acestor piese, apar si trupele dance de cartier: „MBX”, „Suie Paparude” etc. Anul 1998 a fost o explozie in materie de acest gen, apar trupe noi precum: „Double D”, „N&D”, „Punctul G”, „U-Nite”, „Body & Soul”, „Fantasy”, „3 Sud Est”, „Valahia”,”As XX”, „Bass Reflex” si multe altele. In aceasta perioada, ritmul muzical dance era cu totul schimbat si se foloseau pentru prima data in Romania sintetizatoarele care oferea publicului o mai buna calitate a proiectelor pe font voice si instrumental. La sfarsitul anilor 90, apare trupa „Andre” compusa din „Andreea Antonescu” si „Andreea Balan” iar manageri si producatori fiind chiar parintii lor. Primele piese „Rezemat de Gard” si „La Intalnire” erau fredonate si admirate de tinerii pana in 18 ani din Romania si de fiecare data cand se anunta un concert in diferite orase, se epuizau pana si ultimele bilete. La un moment dat, managerul trupei inchiriase un avion pentru deplasarea formatiei intr-un timp cat mai scurt dintr-un oras in altul pentru a putea face fata cererilor.
Anii 2000 avea sa aduca mari schimbari evoultionare in materie de astfle de gen, apar posturi TV de muzica AtomicTV (ulterior TVKlumea) si MTV Romania iar primele trupe la export: O-Zone, Akcent si Dj Project se bucurau de un impresionant succes in Europa si nu numai.
Muzica Dance, la noi, avea o alta viziune si alte asteptari, mai multi producatori muzicali scoliti in afara Romaniei, lanseaza mai tarziu noi proiecte care aveau sa devina o noua generatie in materie de dance. Apare proiectul „Play & Win” avand studio propriu la Constanta, cunoaste in 2009 o fata Alexandra care lucra intr-o agentie imobiliare si dorea foarte tare sa cante. Imediat Alexandra preia numele de scena „Inna” si lanseaza cu ajutorul baietilor de la „Play & Win” in 2009 hitul „Hot” care s-a bucurat de un imens succes in intreaga lume, melodia fiind prezenta in topul Bilboard depasind pe „Laddy Gaga”. Din acel moment, aparuse noi proiecte de muzica Dance & Electro cu text muzical in limba engleza, care avea sa devina o marfa de export in Europa si nu numai: Anda Adam, Dj Sava, Akcent, Play & Win, Edward Maya, Alexandra Stan etc. Acel moment, a insemnat apogeul muzicii dance din Romania unde 80% din proiecte mergeau la export iar cluburile europene rasunau de muzica compusa de artistii romani.